Interview door Crafts Council Nederland naar aanleiding van Dutch Design Week 2020
Babs van den Thillart heeft na haar studie Industrieel Productontwerp de opleiding Textielontwerp aan de kunstacademie in Gent afgerond. Haar kracht ligt dan ook in het combineren van technische kennis met artisticiteit. Ze start vanuit de techniek die vervolgens bepalend is voor de vormgeving. Haar projecten zitten op het snijvlak van kunst en gebruiksobject.
Van den Thillart heeft voor de opleiding in Gent gekozen omdat je daar puur vanuit textiel leert ontwerpen, los van de uiteindelijke toepassing. De opleiding focust op ambachtelijke technieken, voor haar een onmisbare stap in het ontwerpproces. Nog steeds weeft ze voornamelijk met de hand, op deze manier behoud ze verbondenheid met het materiaal en heeft ze als ontwerper veel invloed op het maakproces.
Zodra het textiel van het weefgetouw komt is het niet langer vlak. Het creëren van beweging, driedimensionaliteit en veranderlijkheid vormt de rode draad van haar werk. Gefascineerd door de onuitputtelijke mogelijkheden van weven zoekt ze graag de grenzen van technieken op.
Ik vind het belangrijk om de waarde van ambacht en creativiteit te laten zien. Als wever verleg ik de grenzen van de techniek. De weeftechniek is al eeuwen oud maar er valt nog steeds zo veel door te ontwikkelen.
Babs van den Thillart
Voor HOW&WOW Linnen heeft Van den Thillart een driedimensionaal geweven tas uit 100% linnen ontwikkeld. Het project is een vervolg op haar uitgebreide onderzoek naar constructies in textiel. De lagen in dit werk zijn in één keer door elkaar geweven, dat stelt hele hoge eisen aan de voorbereiding.
De vorm van de tas is ontstaan vanuit onderzoek naar de grenzen van de techniek. ‘Ik heb 16 schachten op mijn weefgetouw, hoe kan ik daarmee een compleet product uit één stuk weven?’
Weven met natuurlijke materialen doet Van den Thillart het liefst, waarbij ze de unieke en waardevolle eigenschappen benut. De combinatie van een stugge textuur en de glans van linnen garen maakt dit materiaal een ideale keuze voor de driedimensionaal geweven tas.
Kleur speelt een belangrijke rol binnen haar werk, voordat ze aan de slag gaat maakt ze tekeningen van haar proces. Daarin verkent ze de mogelijkheden van de kleuren. De bruine en blauwe kleuren van de tas zijn geïnspireerd op vlas en het verwerkingsproces tot linnen. De ruwere textuur van het linnen garen geeft de tas een stijf gevoel dat ideaal is voor de constructie.
Van den Thillarts projecten zijn hedendaags en tijdloos en vormen een tegenwicht voor de impulsieve consumptiedrift van de massa. ‘Ik vind het belangrijk om de waarde van ambacht en creativiteit te laten zien. Als wever verleg ik de grenzen van de techniek. De weeftechniek is al eeuwen oud maar er valt nog steeds zo veel door te ontwikkelen.’